Testtudatosság, önismeret, felelősség – A szexuális edukáció jövője

Miért fontos, hogy a fiatalok ne a pornóból tanulják meg, mi az a szexualitás? Hogyan hat a testtudatosság hiánya a mentális egészségre vagy a párkapcsolatokra? Dr. Benyó Mátyás urológus-andrológus szakorvos szerint a szexuális nevelés nemcsak biológiai ismeretátadás, hanem önismereti és társadalmi kérdés is. Interjúnkban szó esik a kamaszokat érő információs zűrzavarról, az oktatási rendszer kihívásairól, a szülők szerepéről és arról is, miért nélkülözhetetlen a különböző szakterületek – például urológia, pszichológia és pedagógia – szoros együttműködése a jövő generáció testi-lelki egészségének érdekében.

benyo-matyas
    Dr. Benyó Mátyás urológus szakorvos, Magyar Szexuális Medicina Társaság Elnök

Miért tartja fontosnak, hogy a fiatalok már korán megismerkedjenek a reproduktív egészséggel kapcsolatos ismeretekkel?

A reproduktív edukáció jelentősége rendkívül fontos a fiatalok egészséges fejlődése szempontjából. Az ilyen típusú oktatás segít a fiataloknak megérteni a saját testüket, a szexualitást, a családtervezést és a kapcsolatok dinamikáját. Az információk birtokában a fiatalok képesek lesznek felelősségteljes döntéseket hozni a szexuális életükkel és a családalapítással kapcsolatban, ami hozzájárulhat a nem kívánt terhességek, a szexuális úton terjedő fertőzések (STI-k), a szexuális bántalmazás megelőzéséhez is.

A reproduktív edukáció és az egészséges szexuális élet bemutatása nemcsak a biológiai aspektusokra összpontosít, hanem a pszichológiai és érzelmi tényezőkre is. Ezáltal a fiatalok jobban megértik a beleegyezés fogalmát, a tisztelet fontosságát, a gyermekvállalás örömét a kapcsolatokban, és a szexuális jogokat. Az ilyen típusú oktatás elősegíti az egészséges önértékelést és önbizalmat, valamint hozzájárulhat a szexuális zaklatás és erőszak előfordulásának csökkenéséhez.

Továbbá az oktatás révén a fiatalok nyitottak lesznek a megfelelő reproduktív életkorban történő családalapításhoz, ami megelőzi a gyermekvállalást nehezítő tényezők kialakulását elősegítve hazánk népességnövekedését.

Milyen következményei lehetnek annak, ha a fiatalok nem jutnak hiteles információkhoz a szexualitásról és családtervezésről?

Legeleső helyen emelném ki a pszichés szorongást, amivel napi szinten találkozom a mindennapi gyakorlatom során. Nincsenek tisztában a testükkel, az együttlétek valóságával, hiszen nagyon sok esetben barátoktól, változatos, és nem mindig hiteles online edukációs formákból vagy pornográf anyagokból szerzik a tudásukat, ami torzított képet adhat. Illetve a nem megfelelő test-tudatosság vezethet szexuális kihasználáshoz és kihasználtsághoz, nemkívánt várandóssághoz, nemi úton terjedő betegségekhez és életre szóló lelki traumához.

Milyen kihívásokkal szembesülnek a pedagógusok, védőnők vagy iskolapszichológusok a reproduktív edukáció során?

Akinek nem szakmája mindennapi szinten a szexualitással, reprodukcióval foglalkozni, annak a személynek csak a saját szexuális életének tapasztalata nyújtja az edukációs alapokat. Ehhez társul még a téma kényessége, a speciális szavak (hüvelyi behatolás, hímvessző, merevedés, stb.) nem mindennapi használata. Ezt megérzi a serdülő korosztály, akinek az életkori jellegéből adódóan ez jobban mindennapos lehet, jó adag tapasztalatlansággal társulva.

A másik, hogy a megfelelő környezet biztosítása, egy bizalmi kapcsolat, a beszélgetés során a közösség figyelmét rontó tanulók bevonása vagy elkülönítése is nagyon fontos.

Látható tehát, hogy a szakemberek ebben több segítséget tudnának nyújtani. Ezzel az a gond, hogy a szakembereknek korlátozott lehetőségei vannak eljutni a diákokhoz a megfelelő reproduktív edukáció nyújtására. Ennek egyik oka az idő és a források hiánya, a másik a törvényi környezet.

Hogyan lehetne hatékonyabban bevonni a szülőket a reproduktív nevelés támogatásába?

Lépcsőzetesen kell felépíteni egy jó edukációs programot. Első lépésként a leghatékonyabb mód a jelenlegi gyakorlat javítására, ha az edukációban résztvevő személyek képzése kerül megfelelő szakmai kezekbe. A cél a hiteles, érhető szakmai tudás átadása és a megfelelő kommunikációs technikák ismertetése iskolapszichológusok, védőnők, iskolaorvosok és tanárok részére, akiken keresztül eljut majd a hiteles és ellenőrzött információ a fiatalokhoz.

Következő lépésként a szülőknek is lehetne edukációs programot indítani, amivel otthon is tudnák támogatni az iskolában megvalósuló új rendszerű programot.

Mit tart a legfontosabb üzenetnek, amit egy fiatalnak meg kellene értenie a saját szexualitásával kapcsolatban?

Az egyéni döntés fontosságát, a döntéshozatal szabadságát. Fontos, hogy ne legyen se belső, se külső kényszer. Az önismeret kulcsfontosságú. Valamint azzal is tisztában kell lenni, hogy mindenki különbözik. Nem lehet egységesíteni a szexuális együttlétek hosszát, a nemi szervek külső megjelenését, méretét, a különböző együttléti típusok iránti igényt, vonzalmat esetleg távoltartó magatartást. Az önismeret után meg lehet tapasztalni a partner igényeit, és így lehet felépíteni a boldog szexuális életet.

Hogyan látja a jövőt: milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy a reproduktív edukáció szélesebb körben, egységesen és hatékonyan valósuljon meg az iskolákban?

A Magyar Szexuális Medicina Társaság a Kulturális és Innovációs Minisztérium Családügyekért Felelős Helyettes Államtitkárának ajánlásával elindít egy edukációs programot az idei évtől. A program kapcsán több tanfolyam szervezése tervezett, ahol a nőgyógyászat, reprodukció, urológia, andrológia, pszichológia és kommunikáció szakmák hazai neves és elismert képviselői tartanak majd előadásokat azzal a céllal, hogy hiteles és érthető szakmai tudást adjanak át iskolapszichológusoknak, védőnőknek, iskolaorvosoknak és persze tanároknak is.

A reproduktív edukáció és családtervezés edukációs program első állomása egy tanfolyam, mely ingyenesen lesz elérhető minden olyan védőnőnek, iskolaorvosnak és tanárnak, akik részt vesznek az iskolai szexuális edukációban. A gyermekvállalásról, férfi-női egészségről, a humán papillómavírusról és a méhnyakrákról, a diákokkal való kommunikációról, a mentálhigiénéről, a szexuális bántalmazásról is lesz szó. A program ingyenes, előzetes regisztrációhoz kötött, mely a Convention rendezvényszervező honlapján elérhető.

https://convention.hu/Rendezveny/Reszletek/MSZMT25TF/Koszonto

Urológusként milyen problémákkal keresik fel leggyakrabban Önt a fiatal férfiak, amelyek a nem megfelelő szexuális edukációra vezethetők vissza?

A fent említett okok kapcsán: korai magömlés, merevedési zavar, hímvessző esztétikai problémák, visszatérő gyulladások, gyermekvállalási nehézségek.

Miért fontos az, hogy a különböző egészségügyi szakterületek – például urológia, andrológia, pszichológia – együttműködjenek a reproduktív edukáció fejlesztésében?

Mert a szexualitás és a gyermekvállalás sem csak a hímvesszőről, heréről, hüvelyről, spermiumokról, petesejtről szól. Abban ott van a pszichés háttér, a párkapcsolati dinamika, a szorongások, de az egész szervezet általános egészsége is.

Hogyan válasszunk hiteles forrást a tájékozódáshoz az interneten?

Az interneten rengeteg információ található, de sajnos nem mindegyik megbízható. Egészségügyi kérdésekben különösen fontos, hogy hiteles, szakmailag ellenőrzött forrásokra hagyatkozzunk. Elsőként mindig nézzük meg, ki üzemelteti az oldalt – ha az egy orvosi szervezet, szakmai egyesület vagy egészségügyi szakemberek által szerkesztett portál, az jó kiindulási alap. Érdemes figyelni arra is, hogy az adott cikk vagy tartalom hivatkozik-e tudományos forrásokra, friss kutatásokra, illetve feltünteti-e, hogy orvos írta vagy lektorálta-e az adott anyagot. Emellett fontos az is, hogy a tartalom kiegyensúlyozott, tárgyilagos és pánikkeltéstől mentes legyen.

Miért fontosak az olyan online oldalak, mint az aferfima.hu és az intimzona.hu?

Az olyan oldalak, mint az aferfima.hu vagy az intimzona.hu fontos szerepet töltenek be az egészségügyi edukációban. Ezek a portálok érthető, közérthető módon dolgozzák fel az intim egészséget érintő témákat, miközben szakmai szempontokat is figyelembe vesznek. Gyakran olyan kérdésekről is írnak, amelyeket a páciensek sokszor szégyellnek személyesen feltenni – például a potenciazavarokról, prosztataproblémákról, vizelési nehézségekről vagy nemi úton terjedő fertőzésekről. Ezek az oldalak hidat képeznek a laikus érdeklődők és az orvosi világ között, és hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek bátrabban forduljanak szakemberhez.

Miért fontos, hogy nyitottan álljunk a témához, és forrásként is olyan oldalt válasszunk, ami nyíltan beszél tabutémákról is?

Az egészséggel kapcsolatos kérdések, különösen az intim témák sokak számára kényelmetlenek vagy szégyenérzetet keltenek – pedig épp ezek azok a területek, ahol a korai felismerés és a tájékozottság életet menthet. A tabuk csak akadályozzák az őszinte beszélgetést, a megelőzést és a hatékony kezelést. Ezért rendkívül fontos, hogy olyan forrásokat keressünk, amelyek nyíltan, de szakmailag megalapozottan beszélnek ezekről a kérdésekről. Ezek az oldalak nemcsak információt adnak, hanem segítenek hitelesen tájékozódni ezekben a témákban, csökkentik a szorongást, és gyakran épp ez ad bátorságot valakinek, hogy orvoshoz forduljon. A nyitottság tehát kulcs a prevencióhoz, a gyógyuláshoz és a hosszú távú egészségmegőrzéshez.

 

Kovács-Hain Zsuzsa 

Testtudatosság, önismeret, felelősség – A szexuális edukáció jövője

Miért fontos, hogy a fiatalok ne a pornóból tanulják meg, mi az a szexualitás? Hogyan hat a testtudatosság hiánya a mentális egészségre vagy a párkapcsolatokra? Dr. Benyó Mátyás urológus-andrológus szakorvos szerint a szexuális nevelés nemcsak biológiai ismeretátadás, hanem önismereti és társadalmi kérdés is. Interjúnkban szó esik a kamaszokat érő információs zűrzavarról, az oktatási rendszer kihívásairól, a szülők szerepéről és arról is, miért nélkülözhetetlen a különböző szakterületek – például urológia, pszichológia és pedagógia – szoros együttműködése a jövő generáció testi-lelki egészségének érdekében.

benyo-matyas
    Dr. Benyó Mátyás urológus szakorvos, Magyar Szexuális Medicina Társaság Elnök

Miért tartja fontosnak, hogy a fiatalok már korán megismerkedjenek a reproduktív egészséggel kapcsolatos ismeretekkel?

A reproduktív edukáció jelentősége rendkívül fontos a fiatalok egészséges fejlődése szempontjából. Az ilyen típusú oktatás segít a fiataloknak megérteni a saját testüket, a szexualitást, a családtervezést és a kapcsolatok dinamikáját. Az információk birtokában a fiatalok képesek lesznek felelősségteljes döntéseket hozni a szexuális életükkel és a családalapítással kapcsolatban, ami hozzájárulhat a nem kívánt terhességek, a szexuális úton terjedő fertőzések (STI-k), a szexuális bántalmazás megelőzéséhez is.

A reproduktív edukáció és az egészséges szexuális élet bemutatása nemcsak a biológiai aspektusokra összpontosít, hanem a pszichológiai és érzelmi tényezőkre is. Ezáltal a fiatalok jobban megértik a beleegyezés fogalmát, a tisztelet fontosságát, a gyermekvállalás örömét a kapcsolatokban, és a szexuális jogokat. Az ilyen típusú oktatás elősegíti az egészséges önértékelést és önbizalmat, valamint hozzájárulhat a szexuális zaklatás és erőszak előfordulásának csökkenéséhez.

Továbbá az oktatás révén a fiatalok nyitottak lesznek a megfelelő reproduktív életkorban történő családalapításhoz, ami megelőzi a gyermekvállalást nehezítő tényezők kialakulását elősegítve hazánk népességnövekedését.

Milyen következményei lehetnek annak, ha a fiatalok nem jutnak hiteles információkhoz a szexualitásról és családtervezésről?

Legeleső helyen emelném ki a pszichés szorongást, amivel napi szinten találkozom a mindennapi gyakorlatom során. Nincsenek tisztában a testükkel, az együttlétek valóságával, hiszen nagyon sok esetben barátoktól, változatos, és nem mindig hiteles online edukációs formákból vagy pornográf anyagokból szerzik a tudásukat, ami torzított képet adhat. Illetve a nem megfelelő test-tudatosság vezethet szexuális kihasználáshoz és kihasználtsághoz, nemkívánt várandóssághoz, nemi úton terjedő betegségekhez és életre szóló lelki traumához.

Milyen kihívásokkal szembesülnek a pedagógusok, védőnők vagy iskolapszichológusok a reproduktív edukáció során?

Akinek nem szakmája mindennapi szinten a szexualitással, reprodukcióval foglalkozni, annak a személynek csak a saját szexuális életének tapasztalata nyújtja az edukációs alapokat. Ehhez társul még a téma kényessége, a speciális szavak (hüvelyi behatolás, hímvessző, merevedés, stb.) nem mindennapi használata. Ezt megérzi a serdülő korosztály, akinek az életkori jellegéből adódóan ez jobban mindennapos lehet, jó adag tapasztalatlansággal társulva.

A másik, hogy a megfelelő környezet biztosítása, egy bizalmi kapcsolat, a beszélgetés során a közösség figyelmét rontó tanulók bevonása vagy elkülönítése is nagyon fontos.

Látható tehát, hogy a szakemberek ebben több segítséget tudnának nyújtani. Ezzel az a gond, hogy a szakembereknek korlátozott lehetőségei vannak eljutni a diákokhoz a megfelelő reproduktív edukáció nyújtására. Ennek egyik oka az idő és a források hiánya, a másik a törvényi környezet.

Hogyan lehetne hatékonyabban bevonni a szülőket a reproduktív nevelés támogatásába?

Lépcsőzetesen kell felépíteni egy jó edukációs programot. Első lépésként a leghatékonyabb mód a jelenlegi gyakorlat javítására, ha az edukációban résztvevő személyek képzése kerül megfelelő szakmai kezekbe. A cél a hiteles, érhető szakmai tudás átadása és a megfelelő kommunikációs technikák ismertetése iskolapszichológusok, védőnők, iskolaorvosok és tanárok részére, akiken keresztül eljut majd a hiteles és ellenőrzött információ a fiatalokhoz.

Következő lépésként a szülőknek is lehetne edukációs programot indítani, amivel otthon is tudnák támogatni az iskolában megvalósuló új rendszerű programot.

Mit tart a legfontosabb üzenetnek, amit egy fiatalnak meg kellene értenie a saját szexualitásával kapcsolatban?

Az egyéni döntés fontosságát, a döntéshozatal szabadságát. Fontos, hogy ne legyen se belső, se külső kényszer. Az önismeret kulcsfontosságú. Valamint azzal is tisztában kell lenni, hogy mindenki különbözik. Nem lehet egységesíteni a szexuális együttlétek hosszát, a nemi szervek külső megjelenését, méretét, a különböző együttléti típusok iránti igényt, vonzalmat esetleg távoltartó magatartást. Az önismeret után meg lehet tapasztalni a partner igényeit, és így lehet felépíteni a boldog szexuális életet.

Hogyan látja a jövőt: milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy a reproduktív edukáció szélesebb körben, egységesen és hatékonyan valósuljon meg az iskolákban?

A Magyar Szexuális Medicina Társaság a Kulturális és Innovációs Minisztérium Családügyekért Felelős Helyettes Államtitkárának ajánlásával elindít egy edukációs programot az idei évtől. A program kapcsán több tanfolyam szervezése tervezett, ahol a nőgyógyászat, reprodukció, urológia, andrológia, pszichológia és kommunikáció szakmák hazai neves és elismert képviselői tartanak majd előadásokat azzal a céllal, hogy hiteles és érthető szakmai tudást adjanak át iskolapszichológusoknak, védőnőknek, iskolaorvosoknak és persze tanároknak is.

A reproduktív edukáció és családtervezés edukációs program első állomása egy tanfolyam, mely ingyenesen lesz elérhető minden olyan védőnőnek, iskolaorvosnak és tanárnak, akik részt vesznek az iskolai szexuális edukációban. A gyermekvállalásról, férfi-női egészségről, a humán papillómavírusról és a méhnyakrákról, a diákokkal való kommunikációról, a mentálhigiénéről, a szexuális bántalmazásról is lesz szó. A program ingyenes, előzetes regisztrációhoz kötött, mely a Convention rendezvényszervező honlapján elérhető.

https://convention.hu/Rendezveny/Reszletek/MSZMT25TF/Koszonto

Urológusként milyen problémákkal keresik fel leggyakrabban Önt a fiatal férfiak, amelyek a nem megfelelő szexuális edukációra vezethetők vissza?

A fent említett okok kapcsán: korai magömlés, merevedési zavar, hímvessző esztétikai problémák, visszatérő gyulladások, gyermekvállalási nehézségek.

Miért fontos az, hogy a különböző egészségügyi szakterületek – például urológia, andrológia, pszichológia – együttműködjenek a reproduktív edukáció fejlesztésében?

Mert a szexualitás és a gyermekvállalás sem csak a hímvesszőről, heréről, hüvelyről, spermiumokról, petesejtről szól. Abban ott van a pszichés háttér, a párkapcsolati dinamika, a szorongások, de az egész szervezet általános egészsége is.

Hogyan válasszunk hiteles forrást a tájékozódáshoz az interneten?

Az interneten rengeteg információ található, de sajnos nem mindegyik megbízható. Egészségügyi kérdésekben különösen fontos, hogy hiteles, szakmailag ellenőrzött forrásokra hagyatkozzunk. Elsőként mindig nézzük meg, ki üzemelteti az oldalt – ha az egy orvosi szervezet, szakmai egyesület vagy egészségügyi szakemberek által szerkesztett portál, az jó kiindulási alap. Érdemes figyelni arra is, hogy az adott cikk vagy tartalom hivatkozik-e tudományos forrásokra, friss kutatásokra, illetve feltünteti-e, hogy orvos írta vagy lektorálta-e az adott anyagot. Emellett fontos az is, hogy a tartalom kiegyensúlyozott, tárgyilagos és pánikkeltéstől mentes legyen.

Miért fontosak az olyan online oldalak, mint az aferfima.hu és az intimzona.hu?

Az olyan oldalak, mint az aferfima.hu vagy az intimzona.hu fontos szerepet töltenek be az egészségügyi edukációban. Ezek a portálok érthető, közérthető módon dolgozzák fel az intim egészséget érintő témákat, miközben szakmai szempontokat is figyelembe vesznek. Gyakran olyan kérdésekről is írnak, amelyeket a páciensek sokszor szégyellnek személyesen feltenni – például a potenciazavarokról, prosztataproblémákról, vizelési nehézségekről vagy nemi úton terjedő fertőzésekről. Ezek az oldalak hidat képeznek a laikus érdeklődők és az orvosi világ között, és hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek bátrabban forduljanak szakemberhez.

Miért fontos, hogy nyitottan álljunk a témához, és forrásként is olyan oldalt válasszunk, ami nyíltan beszél tabutémákról is?

Az egészséggel kapcsolatos kérdések, különösen az intim témák sokak számára kényelmetlenek vagy szégyenérzetet keltenek – pedig épp ezek azok a területek, ahol a korai felismerés és a tájékozottság életet menthet. A tabuk csak akadályozzák az őszinte beszélgetést, a megelőzést és a hatékony kezelést. Ezért rendkívül fontos, hogy olyan forrásokat keressünk, amelyek nyíltan, de szakmailag megalapozottan beszélnek ezekről a kérdésekről. Ezek az oldalak nemcsak információt adnak, hanem segítenek hitelesen tájékozódni ezekben a témákban, csökkentik a szorongást, és gyakran épp ez ad bátorságot valakinek, hogy orvoshoz forduljon. A nyitottság tehát kulcs a prevencióhoz, a gyógyuláshoz és a hosszú távú egészségmegőrzéshez.

 

Kovács-Hain Zsuzsa 

Testtudatosság, önismeret, felelősség – A szexuális edukáció jövője

Miért fontos, hogy a fiatalok ne a pornóból tanulják meg, mi az a szexualitás? Hogyan hat a testtudatosság hiánya a mentális egészségre vagy a párkapcsolatokra? Dr. Benyó Mátyás urológus-andrológus szakorvos szerint a szexuális nevelés nemcsak biológiai ismeretátadás, hanem önismereti és társadalmi kérdés is. Interjúnkban szó esik a kamaszokat érő információs zűrzavarról, az oktatási rendszer kihívásairól, a szülők szerepéről és arról is, miért nélkülözhetetlen a különböző szakterületek – például urológia, pszichológia és pedagógia – szoros együttműködése a jövő generáció testi-lelki egészségének érdekében.

benyo-matyas
    Dr. Benyó Mátyás urológus szakorvos, Magyar Szexuális Medicina Társaság Elnök

Miért tartja fontosnak, hogy a fiatalok már korán megismerkedjenek a reproduktív egészséggel kapcsolatos ismeretekkel?

A reproduktív edukáció jelentősége rendkívül fontos a fiatalok egészséges fejlődése szempontjából. Az ilyen típusú oktatás segít a fiataloknak megérteni a saját testüket, a szexualitást, a családtervezést és a kapcsolatok dinamikáját. Az információk birtokában a fiatalok képesek lesznek felelősségteljes döntéseket hozni a szexuális életükkel és a családalapítással kapcsolatban, ami hozzájárulhat a nem kívánt terhességek, a szexuális úton terjedő fertőzések (STI-k), a szexuális bántalmazás megelőzéséhez is.

A reproduktív edukáció és az egészséges szexuális élet bemutatása nemcsak a biológiai aspektusokra összpontosít, hanem a pszichológiai és érzelmi tényezőkre is. Ezáltal a fiatalok jobban megértik a beleegyezés fogalmát, a tisztelet fontosságát, a gyermekvállalás örömét a kapcsolatokban, és a szexuális jogokat. Az ilyen típusú oktatás elősegíti az egészséges önértékelést és önbizalmat, valamint hozzájárulhat a szexuális zaklatás és erőszak előfordulásának csökkenéséhez.

Továbbá az oktatás révén a fiatalok nyitottak lesznek a megfelelő reproduktív életkorban történő családalapításhoz, ami megelőzi a gyermekvállalást nehezítő tényezők kialakulását elősegítve hazánk népességnövekedését.

Milyen következményei lehetnek annak, ha a fiatalok nem jutnak hiteles információkhoz a szexualitásról és családtervezésről?

Legeleső helyen emelném ki a pszichés szorongást, amivel napi szinten találkozom a mindennapi gyakorlatom során. Nincsenek tisztában a testükkel, az együttlétek valóságával, hiszen nagyon sok esetben barátoktól, változatos, és nem mindig hiteles online edukációs formákból vagy pornográf anyagokból szerzik a tudásukat, ami torzított képet adhat. Illetve a nem megfelelő test-tudatosság vezethet szexuális kihasználáshoz és kihasználtsághoz, nemkívánt várandóssághoz, nemi úton terjedő betegségekhez és életre szóló lelki traumához.

Milyen kihívásokkal szembesülnek a pedagógusok, védőnők vagy iskolapszichológusok a reproduktív edukáció során?

Akinek nem szakmája mindennapi szinten a szexualitással, reprodukcióval foglalkozni, annak a személynek csak a saját szexuális életének tapasztalata nyújtja az edukációs alapokat. Ehhez társul még a téma kényessége, a speciális szavak (hüvelyi behatolás, hímvessző, merevedés, stb.) nem mindennapi használata. Ezt megérzi a serdülő korosztály, akinek az életkori jellegéből adódóan ez jobban mindennapos lehet, jó adag tapasztalatlansággal társulva.

A másik, hogy a megfelelő környezet biztosítása, egy bizalmi kapcsolat, a beszélgetés során a közösség figyelmét rontó tanulók bevonása vagy elkülönítése is nagyon fontos.

Látható tehát, hogy a szakemberek ebben több segítséget tudnának nyújtani. Ezzel az a gond, hogy a szakembereknek korlátozott lehetőségei vannak eljutni a diákokhoz a megfelelő reproduktív edukáció nyújtására. Ennek egyik oka az idő és a források hiánya, a másik a törvényi környezet.

Hogyan lehetne hatékonyabban bevonni a szülőket a reproduktív nevelés támogatásába?

Lépcsőzetesen kell felépíteni egy jó edukációs programot. Első lépésként a leghatékonyabb mód a jelenlegi gyakorlat javítására, ha az edukációban résztvevő személyek képzése kerül megfelelő szakmai kezekbe. A cél a hiteles, érhető szakmai tudás átadása és a megfelelő kommunikációs technikák ismertetése iskolapszichológusok, védőnők, iskolaorvosok és tanárok részére, akiken keresztül eljut majd a hiteles és ellenőrzött információ a fiatalokhoz.

Következő lépésként a szülőknek is lehetne edukációs programot indítani, amivel otthon is tudnák támogatni az iskolában megvalósuló új rendszerű programot.

Mit tart a legfontosabb üzenetnek, amit egy fiatalnak meg kellene értenie a saját szexualitásával kapcsolatban?

Az egyéni döntés fontosságát, a döntéshozatal szabadságát. Fontos, hogy ne legyen se belső, se külső kényszer. Az önismeret kulcsfontosságú. Valamint azzal is tisztában kell lenni, hogy mindenki különbözik. Nem lehet egységesíteni a szexuális együttlétek hosszát, a nemi szervek külső megjelenését, méretét, a különböző együttléti típusok iránti igényt, vonzalmat esetleg távoltartó magatartást. Az önismeret után meg lehet tapasztalni a partner igényeit, és így lehet felépíteni a boldog szexuális életet.

Hogyan látja a jövőt: milyen lépések szükségesek ahhoz, hogy a reproduktív edukáció szélesebb körben, egységesen és hatékonyan valósuljon meg az iskolákban?

A Magyar Szexuális Medicina Társaság a Kulturális és Innovációs Minisztérium Családügyekért Felelős Helyettes Államtitkárának ajánlásával elindít egy edukációs programot az idei évtől. A program kapcsán több tanfolyam szervezése tervezett, ahol a nőgyógyászat, reprodukció, urológia, andrológia, pszichológia és kommunikáció szakmák hazai neves és elismert képviselői tartanak majd előadásokat azzal a céllal, hogy hiteles és érthető szakmai tudást adjanak át iskolapszichológusoknak, védőnőknek, iskolaorvosoknak és persze tanároknak is.

A reproduktív edukáció és családtervezés edukációs program első állomása egy tanfolyam, mely ingyenesen lesz elérhető minden olyan védőnőnek, iskolaorvosnak és tanárnak, akik részt vesznek az iskolai szexuális edukációban. A gyermekvállalásról, férfi-női egészségről, a humán papillómavírusról és a méhnyakrákról, a diákokkal való kommunikációról, a mentálhigiénéről, a szexuális bántalmazásról is lesz szó. A program ingyenes, előzetes regisztrációhoz kötött, mely a Convention rendezvényszervező honlapján elérhető.

https://convention.hu/Rendezveny/Reszletek/MSZMT25TF/Koszonto

Urológusként milyen problémákkal keresik fel leggyakrabban Önt a fiatal férfiak, amelyek a nem megfelelő szexuális edukációra vezethetők vissza?

A fent említett okok kapcsán: korai magömlés, merevedési zavar, hímvessző esztétikai problémák, visszatérő gyulladások, gyermekvállalási nehézségek.

Miért fontos az, hogy a különböző egészségügyi szakterületek – például urológia, andrológia, pszichológia – együttműködjenek a reproduktív edukáció fejlesztésében?

Mert a szexualitás és a gyermekvállalás sem csak a hímvesszőről, heréről, hüvelyről, spermiumokról, petesejtről szól. Abban ott van a pszichés háttér, a párkapcsolati dinamika, a szorongások, de az egész szervezet általános egészsége is.

Hogyan válasszunk hiteles forrást a tájékozódáshoz az interneten?

Az interneten rengeteg információ található, de sajnos nem mindegyik megbízható. Egészségügyi kérdésekben különösen fontos, hogy hiteles, szakmailag ellenőrzött forrásokra hagyatkozzunk. Elsőként mindig nézzük meg, ki üzemelteti az oldalt – ha az egy orvosi szervezet, szakmai egyesület vagy egészségügyi szakemberek által szerkesztett portál, az jó kiindulási alap. Érdemes figyelni arra is, hogy az adott cikk vagy tartalom hivatkozik-e tudományos forrásokra, friss kutatásokra, illetve feltünteti-e, hogy orvos írta vagy lektorálta-e az adott anyagot. Emellett fontos az is, hogy a tartalom kiegyensúlyozott, tárgyilagos és pánikkeltéstől mentes legyen.

Miért fontosak az olyan online oldalak, mint az aferfima.hu és az intimzona.hu?

Az olyan oldalak, mint az aferfima.hu vagy az intimzona.hu fontos szerepet töltenek be az egészségügyi edukációban. Ezek a portálok érthető, közérthető módon dolgozzák fel az intim egészséget érintő témákat, miközben szakmai szempontokat is figyelembe vesznek. Gyakran olyan kérdésekről is írnak, amelyeket a páciensek sokszor szégyellnek személyesen feltenni – például a potenciazavarokról, prosztataproblémákról, vizelési nehézségekről vagy nemi úton terjedő fertőzésekről. Ezek az oldalak hidat képeznek a laikus érdeklődők és az orvosi világ között, és hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek bátrabban forduljanak szakemberhez.

Miért fontos, hogy nyitottan álljunk a témához, és forrásként is olyan oldalt válasszunk, ami nyíltan beszél tabutémákról is?

Az egészséggel kapcsolatos kérdések, különösen az intim témák sokak számára kényelmetlenek vagy szégyenérzetet keltenek – pedig épp ezek azok a területek, ahol a korai felismerés és a tájékozottság életet menthet. A tabuk csak akadályozzák az őszinte beszélgetést, a megelőzést és a hatékony kezelést. Ezért rendkívül fontos, hogy olyan forrásokat keressünk, amelyek nyíltan, de szakmailag megalapozottan beszélnek ezekről a kérdésekről. Ezek az oldalak nemcsak információt adnak, hanem segítenek hitelesen tájékozódni ezekben a témákban, csökkentik a szorongást, és gyakran épp ez ad bátorságot valakinek, hogy orvoshoz forduljon. A nyitottság tehát kulcs a prevencióhoz, a gyógyuláshoz és a hosszú távú egészségmegőrzéshez.

 

Kovács-Hain Zsuzsa 


Sokfélét hallasz a férfiproblémákról?
Szeretnél végre tisztán látni?

Az Online Urológiai Rendelés egy olyan fórum, ahol, anonimitásod megőrizve, bátran kérdezhetsz urológus szakértőinktől. 

Kapcsolatok

  • impresszum

    Impresszum


    Az A-FÉRFI weboldalt a Richter Gedeon Nyrt. üzemelteti. A portál szerkesztését és karbantartását a HealthLinePR-Med Kommunikációs Ügynökség végzi a Richter Gedeon Nyrt. megbízásából.

    Portál üzemeltetője
    Richter Gedeon Nyrt.
    Székhely: 1103 Budapest, Gyömrői út 19-21.
    Cg.: 01-10-040944 (Cégbíróság: Fővárosi Bíróság)
    Adószám: 10484878-2-44

    Portál szerkesztője, karbantartója
    HealthLinePR-Med Kommunikációs Ügynökség
    Székhely: 1037 Budapest, Montevideo utca 7.
    Email: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

    Főszerkesztő: Örkényi Gabriella
    Szerkesztőségi főmunkatárs: Kovács –Hain Zsuzsanna
    Munkatársak:
    Balogh Ferenc, Dr. Jármi Hilda, Földi Miklós,
    Frank Róbert, Haris Éva, Molnár Miklós, Serbán Richárd,
    Szarvas Zoltán, Tóth Anna, Vémi Zoltán

    Kapcsolat:
    Richter Gedeon Nyrt. – kapcsolatért kattintson

    Hatóság: OGYÉI

    A weboldal urológiai szakmai tartalmát lektorálta: Dr. Lőrincz László urológus szakorvos

    Képek forrása: 123RF Hungary, Freepik Company

Online rendelés

  • mellékhatás bejelentés

    Amennyiben egy gyógyszerrel kapcsolatban mellékhatást vagy minőségi reklamációt szeretne bejelenteni, a következő lehetőségek bármelyikén megteheti:

    Tel: +36 1 505 7032

    Vagy az alábbi felületen:

    https://www.gedeonrichter.com//hu-hu/kapcsolat

    illetve a következő e-mail-címek bármelyikén:
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
    Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

kövess minket